Btw-administratie

Werkt u als zelfstandige in België dan bent u waarschijnlijk verplicht een btw-administratie te voeren. Er zijn echter uitzonderingen en er zijn bepaalde regels en voorwaarden aan het voeren van de btw-administratie. Hieronder leest u meer over de btw-administratie en de regels waar u mee te maken heeft.

Wat is een btw-administratie?

Een btw-administratie is de administratie van uw te betalen en te ontvangen btw. Verkoopt u als zelfstandige producten of levert u diensten? Dan moet u hier waarschijnlijk btw over rekenen. Deze btw dient u af te dragen aan de administratie. Koopt u producten of diensten in bij uw leverancier? Dan kunt u hier waarschijnlijk btw over terug vorderen. Dit samen vormt uw btw-administratie. Uw btw-administratie resulteert elke periode (maand of kwartaal) in een te betalen of te ontvangen btw-bedrag. Dit moet u via de Intervat toepassing indienen.

Welke verplichtingen gelden voor u?

Wat voor btw-administratie u moet voeren, wanneer u de btw-aangifte dient te doen en of u vrijgesteld bent van de btw-aangifte hangt af van een aantal regels. Hieronder vatten we deze regels voor u samen.

Heeft uw bedrijf een omzet van meer dan € 2.500.000 excl. btw?

  • U dient maandelijks de btw-aangifte te doen en maandelijks uw btw te betalen.
  • U moet de btw-aangifte vanuit uw boekhouding kunnen bewijzen.
  • Jaarlijks dient u de klantenlisting (voor 31 maart) in te dienen.
  • Bij leveringen aan andere EU-landen dient u ieder kwartaal uw intracommunautaire opgave in te dienen.

Heeft u een omzet van minder dan € 2.500.000 excl. btw?

  • U kunt zelf kiezen of u maandelijks of driemaandelijks aangifte wilt doen.
  • U moet de btw-aangifte vanuit uw boekhouding kunnen bewijzen.
  • Jaarlijks dient u de klantenlisting (voor 31 maart) in te dienen.
  • Bij leveringen aan andere EU-landen dient u ieder kwartaal uw intracommunautaire opgave in te dienen.

Bent u vrijgesteld voor de btw-aangifte?
Is uw jaaromzet lager dan € 25.000 dan kunt u gebruik maken van de vrijstellingsregeling. Daarmee mag u geen btw rekenen aan uw klanten, kunt u ook geen btw aftrekken van uw aankopen en hoeft u dus ook geen btw-aangifte in te dienen. U kunt er ook voor kiezen om wel de btw-aangifte te doen. Er zijn ook nog enkele andere mogelijkheden waarin u vrijgesteld bent van de btw-aangifte. Lees meer over de vrijstelling van btw.

Btw-aangifte

Bij het voeren van een btw-administratie hoort ook het doen van de btw-aangifte. Alles over de btw-aangifte, wanneer u de aangifte moet indienen, hoe u deze kunt indienen, wat u moet doen wanneer u een fout heeft gemaakt, en meer, leest u in ons artikel over de btw-aangifte.

Hoe kan Silvasoft mij helpen?

Wilt u een foutloze btw-administratie? Wilt u uw aangifte met enkele muisklikken in kunnen dienen bij de Intervat toepassing? Wilt u zich geen zorgen maken over of u het wel goed doet? Maak dan gebruik van het boekhoudpakket van Silvasoft! Silvasoft is revolutionaire boekhoudsoftware speciaal ontwikkeld voor de Belgische markt. Met Silvasoft doet u snel en correct uw btw-aangifte, IC-opgave en download u eenvoudig de jaarlijkse klantenlisting. Boekhouden met Silvasoft is onbeperkt, eenvoudig en gebruiksvriendelijk!

Voor slechts € 9,95 excl. btw per maand kunt u gebruikmaken van de volledige boekhoudsoftware van Silvasoft. Silvasoft biedt ook diverse andere modules zoals urenregistratie, projectbeheer en offertes & orders. Klik hieronder op prijzen om uw prijs te berekenen of probeer onze boekhoudsoftware direct gratis uit!

GRATIS 30 DAGEN UITPROBERENPRIJZEN